Yasadışı Bahis Cezası Nedir?
Yasadışı bahis cezası, 7258 sayılı Kanun kapsamında düzenlenen, yetkisiz olarak bahis oynatan, oynanmasına aracılık eden veya bu faaliyetlere katılan kişilere uygulanan cezai yaptırımlardır.
Yasadışı bahis cezası, yalnızca bahis oynatanları değil, oynayanları ve bu sürece aracılık edenleri de kapsayan ciddi yaptırımları içerir. 7258 sayılı Kanun kapsamında düzenlenen bu suç, hapis ve idari para cezalarıyla karşılık bulur. Aşağıdaki tabloda, yasadışı bahis cezası ile ilgili suçlar ve karşılığında uygulanan yaptırımları detaylı şekilde inceleyebilirsiniz.
Suç/Kabahat | Ceza Miktarı |
---|---|
Spor müsabakalarına dayalı bahis veya şans oyunlarını oynatmak veya oynanmasına yer/imkan sağlamak | 3 – 5 yıl hapis+ 10.000 güne kadar adli para cezası |
Yurt dışında oynatılan bahis/şans oyunlarının Türkiye’den oynanmasına imkan sağlamak | 4 – 6 yıl hapis |
Bahis/şans oyunlarıyla bağlantılı olarak para nakline aracılık etmek | 3 – 5 yıl hapis+ 5.000 güne kadar adli para cezası |
Reklam veya diğer yollarla bahis/şans oyunlarına teşvik etmek | 1 – 3 yıl hapis+ 3.000 güne kadar adli para cezası |
Bahis veya şans oyunlarını oynayan kişi | 5.000 TL – 20.000 TLidari para |
Yasadışı Bahis Cezasına Nasıl İtiraz Edilir?
Yasadışı bahis oynama nedeniyle verilen idari para cezasına, kararın tebliğ veya tefhim edilmesinden itibaren 15 gün içinde Sulh Ceza Hakimliğinebaşvurularak itiraz edilebilir. İtiraz dilekçesinde, ceza tutanağı bilgileri, iptal talebinin hukuki gerekçeleri ve deliller yer almalıdır.
Mahkeme, başvuruyu değerlendirerek cezayı iptal eder veya itirazı reddeder. Reddedilmesi halinde, cezanın ödenmesi zorunludur ve adli sicile işlemez.
Yasadışı bahis oynatma, aracılık etme veya mali işlemler yapma suçlarında adli para cezası uygulanır. Ödenmezse hapis cezasına çevrilir. Karara itiraz, hükmün açıklanmasının ardından kanuni süresi içinde istinaf yoluyla yapılır. Adli para cezaları sicil kaydına işlenir.
Yasadışı Bahis Cezasının Memuriyete Etkisi
Yasadışı bahis oynamak, 7258 sayılı Kanun kapsamında doğrudan bir suç olarak düzenlenmemiştir. Kanun, bahis oynatma, oynanmasına aracılık etme ve reklamını yapma gibi fiilleri suç olarak kabul ederken, yalnızca bahis oynayanlar için hapis cezası öngörmemektedir. Ancak bu durum, memurların bu fiilden dolayı hiçbir yaptırımla karşılaşmayacağı anlamına gelmez.
Memurlar İçin Disiplin Cezaları
657 sayılı Devlet Memurları Kanunu, yasadışı bahis veya kumar oynama fiilini doğrudan suç olarak düzenlememekle birlikte, memurun vakarına yakışmayan tutum ve davranışlar kapsamında değerlendirilmesine imkân tanımaktadır. Bu çerçevede memurlar hakkında uygulanabilecek disiplin cezaları şunlardır:
- Uyarma cezası (m. 125/A/e): Memur vakarına yakışmayan tutum ve davranışlarda bulunmak.
- Kınama cezası (m. 125/B/d): Devlet memurunun hizmet dışında itibar ve güven duygusunu sarsacak nitelikte davranışlar sergilemesi.
- Aylıktan kesme cezası (m. 125/C/ı): Hizmet içinde devlet memurunun güven ve itibarı zedeleyecek hareketlerde bulunması.
Bunun yanı sıra, yasadışı bahis nedeniyle bir mahkûmiyet kararı alınması, 657 sayılı Kanun’un 48. ve 98. maddeleri gereğince memurluktan çıkarılmaya neden olabilir.
Kolluk Personeli İçin Daha Ağır Yaptırımlar
7068 sayılı Genel Kolluk Disiplin Hükümleri Hakkında Kanun, Jandarma, Emniyet ve Sahil Güvenlik personeli için daha ağır yaptırımlar içermektedir. Bu kapsamda:
- Yasadışı bahis oynayan kolluk personeline 20 ay uzun süreli kıdem durdurma cezasıuygulanır. (m. 8/5-c-3)
- Eğer kişi bahis oynatma fiilini gerçekleştirirse, meslekten çıkarma cezası(m. 8/6-n, çç)
Hukuki Dayanak
Yasadışı Bahis – 7258 Sayılı Kanun Madde 5
(Değişik: 12/7/2013-6495/3 md.)
Kanunun verdiği yetkiye dayalı olmaksızın;
a) Spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli ve müşterek bahis veya şans oyunlarını oynatanlar ya da oynanmasına yer veya imkân sağlayanlar, üç yıldan beş yıla kadar hapis ve on bin güne kadar adli para cezasıyla cezalandırılır.
b) Yurt dışında oynatılan spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli veya müşterek bahis ya da şans oyunlarının internet yoluyla ve sair suretle erişim sağlayarak Türkiye’den oynanmasına imkân sağlayan kişiler, dört yıldan altı yıla kadar hapis cezasıyla cezalandırılır.
c) Spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli veya müşterek bahis ya da şans oyunlarıyla bağlantılı olarak para nakline aracılık eden kişiler, üç yıldan beş yıla kadar hapis ve beş bin güne kadar adli para cezasıyla cezalandırılır.
ç) Kişileri reklam vermek ve sair surette spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli veya müşterek bahis ya da şans oyunlarını oynamaya teşvik edenler, bir yıldan üç yıla kadar hapis ve üç bin güne kadar adli para cezasıyla cezalandırılır.
d) Spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli veya müşterek bahis veya şans oyunlarını oynayanlar, mahallin en büyük mülki idare amiri tarafından beş bin liradan yirmi bin liraya kadar idari para cezası ile cezalandırılır.
Bu madde kapsamına giren suçlarla bağlantılı olarak, spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli veya müşterek bahis veya şans oyunlarının oynanmasına tahsis edilen veya oynanmasında kullanılan ya da suçun konusunu oluşturan eşya ile bu oyunların oynanması için ortaya konulan veya oynanması suretiyle elde edilen her türlü mal varlığı değeri, 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun eşya ve kazanç müsaderesine ilişkin hükümlerine göre müsadere edilir.
Bu madde kapsamına giren suçlardan dolayı, tüzel kişiler hakkında bunlara özgü güvenlik tedbirlerine hükmolunur.
Bu madde kapsamına giren suçlarla ilgili olarak, 5651 sayılı İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanunun erişimin engellenmesine ilişkin hükümleri uygulanır.
Bu madde kapsamına giren suçların işlendiği işyerleri, mahallin en büyük mülki idare amiri tarafından ihtarda bulunmaksızın üç ay süreyle mühürlenerek kapatılır. İş yeri açma ve çalışma ruhsatına sahip işyerlerinin ruhsatları, mahallin en büyük mülki idare amirinin bildirimi üzerine ruhsat vermeye yetkili idare tarafından beş iş günü içinde iptal edilir.
(Ek fıkra: 15/8/2017-KHK-694/23 md.; Aynen kabul: 1/2/2018-7078/23 md.)
Birinci fıkranın (a), (b), (c) ve (ç) bentlerinde düzenlenen suçlar ile 5237 sayılı Kanunun 228. maddesinin üçüncü ve dördüncü fıkralarında düzenlenen suç bakımından 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun;
- 128. maddesinde yer alan taşınmazlara, hak ve alacaklara elkoyma,
- 135. maddesinde yer alan iletişimin tespiti, dinlenmesi ve kayda alınması,
- Örgüt faaliyeti çerçevesinde işlenip işlenmediğine bakılmaksızın 139. maddesinde yer alan gizli soruşturmacı görevlendirilmesi,
- 140. maddesinde yer alan teknik araçlarla izleme,
tedbirlerine ilişkin hükümler uygulanabilir.
(Ek fıkra: 22/4/2022-7405/48 md.) Bu Kanunda tanımlanan suçlara ilişkin delil veya emarelerin tespiti hâlinde Spor Toto Teşkilat Başkanlığı, doğrudan Cumhuriyet Başsavcılığına başvuruda bulunabilir. Soruşturma sonunda verilecek kovuşturmaya yer olmadığı kararları Spor Toto Teşkilat Başkanlığına tebliğ edilir ve Spor Toto Teşkilat Başkanlığı bu kararlara itiraz edebilir.
(Ek fıkra: 22/4/2022-7405/48 md.) Bu Kanunda tanımlanan suçlar dolayısıyla açılan davalarda mahkeme, iddianamenin bir örneğini Spor Toto Teşkilat Başkanlığına tebliğ eder. Başvuru yapılması hâlinde Spor Toto Teşkilat Başkanlığı açılan davaya katılan olarak kabul edilir.